Wat is een visie?

Een visie is het beeld of de verwachting die een organisatie heeft van de toekomst. Het woord “visie” komt van het Latijnse “videre” dat “zien, inzien, inzicht hebben” betekent. Een visie is een schets van de relevante omgeving waarbinnen de organisatie zal opereren.  Het is de fundering waarop de missie van een organisatie rust.  Het houdt rekening met de dynamische wereld; de behoeften van klanten, de technologische vooruitgang, maatschappelijke verschuivingen, en de bewegingen van concurrenten. Een visie is de kapstok waaraan strategische keuzes worden ophangen. 

Waarom een visie?

Een goede visie kan zorgen voor:

Sprekende voorbeelden

Veel bedrijven en organisaties zijn begrijpelijkerwijs terughoudend als het gaat om hun volledige visie openbaar te maken. Vooral als deze gedetailleerde informatie bevat die concurrentiegevoelig kan zijn. In plaats daarvan kiezen ze vaak voor het communiceren van een beknopte, inspirerende zin die de essentie van hun visie bevat, maar niet alle details prijsgeeft. Het is dan een korte, pakkende zin die gemakkelijker te onthouden is en die een breed publiek aanspreekt.  Voorbeelden zijn: 


Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X