De strategische identiteit (het hart)
Het eerste wat duidelijk moet zijn als het gaat om de strategie is de identiteit.
De identiteit van een organisatie kan worden omschreven als het unieke geheel van waarden, overtuigingen, doelstellingen, en culturele normen die samen de essentie en het karakter van de organisatie vormen. Het is hoe de organisatie zichzelf ziet en hoe ze door anderen wordt waargenomen. Deze identiteit beïnvloedt alle aspecten van de organisatie, van de manier waarop interne beslissingen worden genomen tot hoe de organisatie communiceert en zich positioneert in de markt.Het is niet alleen een interne gids voor besluitvorming en gedrag, maar vormt ook de basis voor de externe communicatie en merkpositionering. Het helpt stakeholders, waaronder klanten, medewerkers, en partners, om te begrijpen waar de organisatie voor staat en wat ze van de organisatie kunnen verwachten.
De identiteit bestaat uit een aantal onderdelen.

De identiteit van de organisatie
- Why (Waarom): De diepste drijfveer en de kern van de strategische identiteit van de organisatie. Het beantwoordt de vraag waarom de organisatie bestaat en wat haar hogere doel is.
- Visie: De visie schetst het toekomstbeeld van de omgeving waarbinnen de organisatie zal functioneren.
- Missie: De missie schetst de plaats van de organisatie in de omgeving en wat zij wil realiseren.
- Bestaansrecht: Het bestaansrecht benadrukt waarom de organisatie relevant is in de markt en waarom klanten voor haar (moeten) kiezen. Het is gebaseerd op de unieke waardepropositie en positie van de organisatie.
- Kernwaarden: Kernwaarden zijn de fundamentele overtuigingen en normen die de organisatie leiden en haar cultuur vormen. Ze weerspiegelen de identiteit en ethiek van de organisatie.
- BHAG, een acroniem voor Big Hairy Audacious Goal is het langetermijndoel voor een organisatie, soms zelfs over een periode van 20 tot 30 jaar. Deze lange termijn-doelen zijn ontworpen om tot de verbeelding te spreken en zijn kenmerkend voor hun grootse en gedurfde karakter.
- De positionering van de organisatie, waarbij een bedrijfsmodel wordt gemaakt en per doelgroep de definiëring van wat de gewenste toegevoegde waarde is(vanuit het oogpunt van de klant)en wat de te voeren producten en diensten zijn. Dit geheel kan worden samengevat met een zogenaamde pay-off wat een samenvatting is van de positionering.