Wat is het Value Proposition Canvas?

Het Business Model Canvas (BMC) is essentieel  om een breed overzicht te krijgen van het bedrijfsmodel van een organisatie. In de praktijk blijkt het vaak een te algemene kijk te geven op klanksegmenten en de toegevoegde waarde. Dit is waar het Value Proposition Canvas (VPC) een waardevolle aanvulling is op het BMC door in te gaan op de interacties tussen een organisatie en haar klanten.

Het VPC is ontwikkeld door dezelfde bedenkers van het BMC. De reden daarvan was omdat er in de praktijk behoefte was om een onderscheidt te maken tussen de verschillende doelgroepen (de klantsegmenten) en dieper te analyseren wat de toegevoegde waarde zou moeten zijn voor de verschillende doelgroepen.

Achterliggende gedachte bij het VPC is vooral dat klanten niet (meer) vast zitten aan een bepaald product of leverancier. Klanten en afnemers zochten natuurlijk altijd al naar de beste invulling voor hun vraag. Maar daar waar ze vroeger afhankelijk waren van de informatie en kennis van anderen is dat niet meer het geval. Met een muisklik is veel te vinden. Hierdoor concurreert de hele wereld met de hele wereld.

Wat op internet staat bepaald steeds vaker de keuze. Privé of zakelijk. Uiteindelijk gaat het om de reputatie op internet en de mate waarin bedrijven daar snel op in kunnen spelen.

Nieuwkomers die dit begrijpen en de klant voorop stellen blijken sneller te groeien. Een VPC is daarbij onontbeerlijk en maakt het  een essentieel instrument voor elke organisatie die haar klantgerichtheid wil verbeteren en haar marktpositie wil versterken.

Elementen van het VPC

Voorbeeld

Bij het maken en gebruiken van een VPC werken vooral voorbeelden verduidelijkend. 

Laten we daarom bij het voorbeeld van Airbnb blijven. Airbnb heeft twee klanten die zij wil bedienen. Enerzijds de reizigers die een verblijfplaats zoeken en anderzijds diegenen die ruimte willen verhuren.

Het VPC van een reiziger ziet er als volgt uit.

Klantsegmenten reiziger

Klanttaken.

Pijn 

Gewin

Waardepropositie voor een reiziger

Pijnverlichters

Gewinversterkers

Samengevat richt Airbnb zich bij de reiziger op het bieden van unieke reiservaringen, terwijl het ook de zorgen van reizigers over kosten, veiligheid en authenticiteit aanpakt. 

Klantsegmenten verhuurder 

Klanttaken 

Pijn

Gewin

Waardepropositie verhuurder

Producten en diensten 

Pijnverlichters

Gewinversterkers

Bij de verhuurder richt Airbnb zich op het bieden van een veilig, betrouwbaar en winstgevend platform voor mensen die hun ruimte willen verhuren.

De kracht van Airbnb ligt in het succesvol combineren van twee complementaire Value Proposition Canvases (VPC’s). Eén gericht op de reizigers en de andere op de verhuurders of hosts. Deze synergie tussen de twee VPC’s vormt de kern van Airbnb’s bedrijfsmodel en strategie. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X