Wat is een missie?
Beschrijft de visie de toekomstige omgeving van de organisatie, de missie geeft aan wat de organisatie wil gaan bereiken binnen deze omgeving.
De missie geeft weer wat de dagelijkse activiteiten zijn om de toekomst te realiseren.
Niet zelden worden wordt het uitgewerkt tot een zogenaamde missie-statements. Hoewel het duidelijkheid moet verschaffen is het meestal een draak van een formulering die vooral geen duidelijkheid van verschaft. Tik eens op internet de term in en kijk eens hoeveel er echt helder zijn.
Voorbeeldje van deze “duidelijkheid”:
“…BV voorziet zijn klanten van kwalitatief hoogstaande producten en de expertise die nodig is om goed doordachte aankoopbeslissingen te kunnen nemen. We leveren onze producten en diensten volgens de allerhoogste standaarden op het gebied van integriteit en klanttevredenheid. Met onze trotse werknemers wordt een langdurige, professionele relatie aangegaan, resulterend in een stabiele werkomgeving en uitmuntende bedrijfssfeer”.
U herkent vast dergelijke vaagheden.
Vermoedelijk is er halverwege de vorige eeuw een sadistisch adviesbureau geweest die het voor elkaar heeft gekregen dat bedrijven een behoefte gingen voelen aan een warrige, met jargon doorspekte en allesomvattende verklaring. Je moest toch op de golfbaan kunnen zeggen dat je uiteraard ook een mission-statement hebt. En ze waren natuurlijk helemaal goed als er termen in stonden zoals “aandeelhouderswaarde”, “toegevoegde waarde”, “toonaangevend” en “de beste in”. De meeste missie-statements verschaffen geen helderheid, maar het tegenovergestelde.
De statistieken spreken ook voor zich. In een onderzoek onder Nederlandse managers gaf 96% aan dat juist in deze tijd het het belangrijkste is om een duidelijke missie te hebben. Slechts 16% gaf aan zelf over een duidelijke missie te beschikken!
Letterlijk is een missie datgene dat een onderneming wil uitdragen naar buiten. Missie komt van het Latijnse woord “bittere” dat “uitzenden, van zich doen uitgaan, laten horen” betekent.
De missie van een organisatie is gericht op het hier en nu en beschrijft de kernactiviteiten van de organisatie.
De missie is vaak beknopt en krachtig geformuleerd, en het fungeert als een kompas voor de dagelijkse beslissingen en activiteiten van de organisatie.
Waarom een missie
Bedrijven met een duidelijk missie presteren financieel beter, hebben een hogere medewerkersbevlogenheid, een hogere klanttevredenheid, een hogere productiviteit én een lager personeelsverloop.
Een goede visie en missie geeft de organisatie richting, brengt focus aan en bindt medewerkers en klanten. Het zorgt voor inspiratie, enthousiasme en doelgerichtheid. Het gerenommeerde Amerikaanse onderzoekureau Watson Wyatt Work Study concludeerde “Companies whose employees understand the mission and goals enjoy 29% greater return than other firms”
Een missie moet vooral duidelijkheid verschaffen. Om managers in staat te stellen om hun organisatie goed in te richten, hebben zij behoeften aan uitspraken over de toekomst. Een goede missie is daarbij een hulpmiddel om:
- – Mensen onderling te binden.
- – Een goede inrichting mogelijk te maken.
- – Doelstelling voor de kortere termijn te kunnen bepalen.
- – Decentrale besluitvorming mogelijk te maken.
- – De activiteiten te focussen.
Sprekende voorbeelden
Soms kunnen missies worden samengevat met een woord:
- 3M: innovatie
- Ikea: toegankelijkheid
- Disney: geluk
- L’Oreal: schoonheid
Soms zijn er ruimere definities:
- Volkswagen AG (Duitsland): “Volkswagen streeft ernaar om ’s werelds toonaangevende aanbieder van duurzame mobiliteit te worden. Met onze ‘TOGETHER – Strategy 2025’ toekomstprogramma, zetten we de koers uit voor de wereldwijde mobiliteit van de toekomst. Onder deze strategie vallen onze plannen om in 2025 wereldleider te zijn in e-mobiliteit en onze bedrijfsmodellen consequent te richten op mobiliteitsoplossingen, digitalisering van het voertuig en de fabriek, en duurzame producten en productieprocessen.”
- Nestlé (Zwitserland): “Nestlé heeft als missie om de kwaliteit van leven te verbeteren en bij te dragen aan een gezondere toekomst. Dit doen we door producten te ontwikkelen die voeding, gezondheid en welzijn verbeteren. We streven ernaar om leidend te zijn in onderzoek en ontwikkeling, productveiligheid en kwaliteit, en om duurzame waarde te creëren voor de gemeenschap en onze aandeelhouders.”