6.2.9.8 Aanpak en aandachtspunten bij de strategische analyse

Aanpak

Voor het analyseren van de huidige situatie en het inventariseren kan de volgende aanpak worden gehanteerd.

  1. Samenstellen multidisciplinair team om de verschillende analyses uit te voeren
  2. Uitvoeren van de analyses:
    • Trends en omgevingsanalyse: 
    • Analyse van de blauwdruk van de organisatie:
    • Concurrentieanalyse: 
    • Financiële analyse: 
    • Definiëren aerbeteringen:
  3. Analyseren afhankelijkheden en prioriteren.

Aandachtspunten

De praktijk leert dat er een aantal aadachtspunten zijn in deze fase van de strategievorming. Relevant zijn in ieder geval:

  • Ontbreken diepgang. Zorg ervoor dat analyses grondig en diepgaand zijn, met een focus op kwalitatieve en kwantitatieve data. Vermijd oppervlakkige beoordelingen die belangrijke nuances missen.
  • Informatieoverload. Voorkom overweldiging door te veel informatie door kritisch te zijn over welke data relevant zijn voor de besluitvorming. Gebruik eventueel criteria om de meest cruciale informatie te identificeren.
  • Verouderde inzichten. Zorg ervoor dat de gebruikte informatie actueel is. Regelmatig bijwerken van analyses is noodzakelijk om te zorgen dat beslissingen gebaseerd zijn op de meest recente gegevens.
  • Subjectiviteit en vooroordelen. Implementeer mechanismen om subjectiviteit en persoonlijke vooroordelen te minimaliseren. Dit kan door diversiteit in het team te brengen en gebruik te maken van objectieve beoordelingscriteria.
  • Geen team met de juiste stakeholders en expertise. Stel een multidisciplinair team samen dat alle relevante stakeholders en de benodigde expertise omvat. Dit zorgt voor een holistische benadering en draagvlak binnen de organisatie.

 Het is essentieel om een evenwicht te vinden tussen grondigheid en pragmatisme, en tussen het verzamelen van informatie en het nemen van actie.

Laatste nieuws

X