Waarom een BHAG

Een BHAG  is een fundamenteel instrument voor de strategische transformatie en langetermijnsucces van een organisatie. En daarnaast is een BHAG essentieel voor organisaties vanwege zijn vermogen om te inspireren en te motiveren. Het dient als een krachtig baken, dat niet alleen intern de medewerkers motiveert, maar ook extern de richting van de organisatie communiceert. 

Deze ambitieuze doelstelling biedt helderheid en focus. Ze helpt bij het onderscheiden van het essentiële van het triviale, waardoor organisaties hun inspanningen kunnen richten op wat echt belangrijk is. Dit resulteert in een gefocuste, doelgerichte aanpak die verspilling van tijd en middelen minimaliseert.

Een BHAG fungeert als de ziel van een organisatie. Het weerspiegelt de ambitie, stimuleert vooruitgang en bouwt een brug naar de toekomst. Het is een cruciaal onderdeel van een succesvolle strategie, dat de koers bepaalt en iedereen aan boord houdt. Hoewel het bereiken van een BHAG een uitdaging kan zijn en soms ongemakkelijk aanvoelt, is het proces van streven naar deze doelstelling op zich al waardevol. Het biedt een kader voor het nemen van beslissingen en stimuleert een cultuur van innovatie en voortdurende verbetering.

Tot slot is een goede BHAG het hulpmiddel bij de vraag: Wat ga ik (als manager) nu doen? Meehelpen bij het dagelijks werk of de organisatie verder inrichten zodat het BHAG gehaald gaat worden?

Sprekende voorbeelden

Er zijn verschillende BHAG’s te definiëren, met elk hun eigen voorbeelden:

Er zijn wereldberoemde voorbeelden van personen die hun BHAG formuleerden:

Dichter bij huis hebben wij zelf voorbeelden gezien (en mee mogen werken aan):


Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X