Strategische analyse
Strategieontwikkeling: van identiteit naar doelen
Na het definiëren van de identiteit van een organisatie (het hart), waarin duidelijk wordt waarvoor de organisatie staat en wat haar aspiraties zijn, is de volgende stap het ontwikkelen van een strategie. Deze strategie moet de brug slaan tussen enerzijds de identiteit en de huidige situatie anderzijds het gaan realiseren van de gewenste toekomst. Een strategie is immers het plan dat richting geeft aan de acties en beslissingen van een organisatie om haar langetermijndoelen te bereiken, rekening houdend met de beschikbare middelen, de externe omgeving en de interne capaciteiten.
De verschillende componenten voor het kunnen definiëren zijn in onderstaande tekening weergegeven.
De verschillende onderdelen zijn:
- Een concrete analyse van de huidige situatie. Bestaande uit een
- Trends en omgevingsanalyse.
- Een analyse van de blauwdruk, dat wil zeggen de organisatie met de mensen, processen en systemen.
- Een concurrentie-analyse, wat zijn de belangrijkste concurrenten en wat zijn hun kenmerken
- Een SWOT-analyse. Een analyse van de sterke en zwakke punten van de organisatie, evenals de kansen en bedreigingen in de markt.
- Een financiële analyse
- Een opsomming van de verbeterpunten. Als bekend wat de identiteit van de organisaties is, het bedrijfsmodel en de waardepropositie is, en een analyse is gemaakt van de huidige situatie kan structureel worden gekeken welke verbeteringen gewenst dan wel noodzakelijk zijn. Het gaat dan om verbeteringen die te rubriceren zijn naar:
- identiteit
- blauwdruk
- financien
- Strategie. Nu de gewenste situatie bekend is en het vergelijk gemaakt is met de huidige situatie kan de strategie worden gedefineerd. Hierbij kunnen, als hulpmiddel, een aantal perspectieven worden gehanteerd: klant, financieel, blauwdruk(van de organisatie) en de noodzakelijke groei van de organisatie en haar medewerkers.
- Uiteindelijk moet duidelijk worden wat er in de tijd moet worden opgepakt, veranderd en gerealiseerd.