business drivers

De 8 belangrijkste business drivers voor digitaal leiderschap!

In 10 jaar tijd zijn technologische ontwikkelingen in een ware stroomversnelling terecht gekomen. Gedreven door een bredere toegankelijkheid van data en de vele cloud mogelijkheden, zoals ‘pay as you go’ en ‘automation’ is een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden ontstaan. Big data, Artificial Intelligence en Machine Learning zorgen voor een scala aan mogelijkheden, kansen en bedreigingen! In dit artikel, de acht belangrijkste business drivers!

Er zijn inmiddels veel business drivers die ons ertoe moeten bewegen om digitaal leiderschap te tonen. Ontwikkelingen die razendsnel ontstaan en een enorme impact hebben op onze bedrijfsvoering! Het gevolg is dat gevestigde organisaties zomaar hun bestaansrecht kunnen verliezen en dat starters erg snel kunnen opkomen! Bedrijven bestaan tegenwoordig nog maar zo’n 15 jaar, ten opzichte van 67 jaar een halve eeuw geleden.

De vraag is niet wanneer de volgende transformatieslag gaat plaatsvinden, maar wie dat tijdig kan signaleren en hierop kan anticiperen! De veranderingen zullen voor de ene organisatie een grotere impact hebben dan voor de ander. Één ding is echter zeker: de rol van IT zal substantieel veranderen. Onderstaande business drivers zorgen ervoor dat IT niet langer een onderdeel is maar de leidende succesfactor van morgen wordt:

1.Customer Experience

Klanten, zakelijk en consument, verwachten een op maat, human-to-human ervaring met een organisatie. Het liefst tegen lage tarieven of als ‘pay per use’. Steven van Belleghem weet in zijn boek “Customers the day after tomorrow” een mooie beschrijving te geven van de klant van de toekomst! Waarbij het niet alleen gaat om de optimale experience van nieuwe klanten, maar ook om continue experience van bestaande klanten. Immers bestaande klanten leren ons om continue te verbeteren.

2.The rise of disruptors

Disruptors kunnen bestaande markten volledig op zijn kop zetten. Deze concurrenten uit onverwachte hoek nemen plotseling bestaande business over. Bekende voorbeelden zijn Google, Amazon en Uber. Ahold bijvoorbeeld had de snelheid waarmee Amazon zijn intrede deed als retailconcurrent in de USA nooit verwacht. De gevolgen voor de aandeelwaarde zijn bekend! Maar er zijn ook kleine disruptors zoals PicNic die in eigen land de markt proberen te veroveren. Dit soms met snel succes.

3.Technology change

Robotisering, internet of things, artificial intelligence, machine learning, big data en growth hacking, geven enorm veel nieuwe mogelijkheden om bestaande businessmodellen om te vormen. De afgelopen jaren zijn er legio business-modellen ontstaan gebaseerd op de nieuwste mogelijkheden. Verdienmodellen van bijvoorbeeld Airbnb, Amazon, Thuisbezorgd.nl, Netflix en Uber hebben inmiddels een gat geslagen in vele bestaande organisaties en bedrijfstakken. Ook de snelheid neemt enorm toe: Thuisbezorgd.nl heeft de markt 10 jaar geleden enorm veranderd maar loopt nu bijvoorbeeld alweer achter op de werkwijze van Deliveroo en Uber Eats.

4.Asset way of thinking

Tot voorkort dachten ondernemers met de aankoop van activa een mooie balanswaarde te kunnen creëren. Dat is niet meer het geval! Data zal steeds meer de meerwaarde van een organisatie vormen. Het zal het levensbloed zijn van groei- en verdienmodellen. Data vormt daarmee de meerwaarde en verandert zo naar een echte asset. Niet de fysieke assets, maar de ultieme klantbeleving is de echte meerwaarde! Klantkennis in de vorm van data heeft steeds grotere impact op het succes van de waardering van organisaties!

5.Globalisation

De omgeving is niet langer meer regionaal of landelijk. Concurrentie is mondiaal geworden! Maar ook medewerkers-teams zijn wereldwijd verspreid. Klanten worden meer en meer wereldwijd bedient.

6.Platforms

Organisaties, maar ook individuen vormen steeds vaker platforms om te delen en te groeien. Er ontstaan daardoor  meer en andere businessmodellen om direct contact tussen producent en consument te realiseren. Van open source toepassingen met meetups tot samenwerkingsverbanden tussen concurrenten. Open source communities vertegenwoordigen inmiddels de grootste workforce ter wereld met tientallen miljoenen mensen die dag in, dag uit innoveren binnen de miljoenen open source projecten die er zijn. Open source zorgt voor innovatie. Partijen die weten te putten uit deze innovatie en het risico weten terug te brengen hebben de mogelijkheid om te beschikken over maximale innovatie met een laag risico en tegen beperkte kosten.

7.Finance

IT is niet langer een Capex, maar een Opex geworden. Door de digitalisering van de businessmodellen is IT niet meer een kapitaalintensieve investering die terugverdiend moet worden (Zoals een Capex als voorheen). IT maakt een enorm groot deel uit van de operatie kosten. IT is in veel gevallen de operatie geworden (Een daarmee een Opex).

8.Talent & Competence

De huidige skill-set aan vaardigheden en competenties van medewerkers in informatie verwerkende bedrijfstakken zijn over drie jaar voor een derde deel niet meer nodig omdat de digitalisering deze vaardigheden overneemt (World Economic Forum). Ook op cognitief gebied! Dit betekent niet alleen investeren in het binnenhalen van de juiste mensen maar ook het behouden en blijven ontwikkelen van de bestaande talenten.

Zijn jullie al actief bezig met deze business drivers? Is jullie organisatie klaar voor de toekomst?

Laatste nieuws

X