Feedback

9 punten waaraan goede feedback voldoet!

[et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Om samen te presteren is goede feedback onmisbaar! Binnen jouw afdeling, team of organisatie kan dit het verschil maken tussen het wel of niet behalen van de gestelde doelen. Maar dat is niet alles, het draagt bij aan een open en prettige cultuur binnen het team!

Waarom eigenlijk?

Wanneer feedback op een juiste manier wordt gegeven brengt dit een gedragsverandering teweeg. Deze verandering moet er bijvoorbeeld voor gaan zorgen dat jullie doel behaald wordt of de communicatie verbeterd. Opvallend genoeg blijken mensen met name van ‘negatieve’ feedback te leren. Dit blijkt eerder de gewenste gedragsverandering teweeg te brengen dan het geven van een compliment. Voorwaarde is wel dat het oprecht en constructief is.

Hoe je ervoor zorgt dat jouw feedback zo effectief mogelijk is? We vertellen het jou aan de hand van 9 tips:

1.Het moment

Vandaag of morgen? Het kan veel verschil maken! Het klinkt cliché maar is echt het geval. Kies een moment uit waarop je er genoeg tijd voor hebt, afraffelen vergroot de kans op miscommunicatie en onbegrip. Kies voor een moment waarop het gesprek 1-op-1 plaats kan vinden. Plan dit gesprek niet te lang na de aanleidende situatie, oude koeien uit de sloot halen is voor niemand leuk! Tot slot is de ochtend vaak een beter moment dan het eind van de dag.

2.De bal spelen

Richt je altijd op specifiek gedrag in een specifieke situatie. De man spelen zal voor weerstand zorgen en daarmee zal het uiteindelijke doel verder uit zicht raken. Een boodschap in de ik vorm (ik merk dat) komt al een stuk minder aanvallend over. Speel dus altijd de bal, niet de man.

3.Specifiek en concreet

Ik wil gewoon dat je je klantgerichter opstelt! Dit oogt misschien duidelijk maar is zeker niet specifiek. Vergeet niet de feiten en de gevolgen te vermelden. Enkel één term zegt nog niet zoveel. Waaruit zich het in? Welke situatie deed zich voor? Waar leidde dit toe? En hoe zie jij het in de toekomst graag?

4.Controleer

Check altijd of de boodschap is overgekomen en begrepen. Doe dit bij een uitgebreider gesprek ook tussendoor.

5.Help!

Biedt jouw hulp aan! Wellicht heb je tips, of eigen ervaringen met het onderwerp. Op die manier kun jij helpen om de situatie te verbeteren. Zo toon je ook een stukje betrokkenheid.

6.Zo niet,…

Consequenties kunnen een extra stimulans vormen om het doel te bereiken. Natuurlijk is het niet altijd nodig. Dit hangt volledig af van de ernst van het voorval of het belang van het doel.

7.Afspraken

Vergeet niet om een vervolgafspraak te maken. Wanneer je een datum prikt om de voortgang te bespreken is de kans groter dat er in de tussentijd ook echt aan verbetering gewerkt wordt!

8.Waardering

We gaven het al eerder aan, het gaat om het gedrag van de ander. Het gaat dus niet om het persoon zelf. Laat dan ook je waardering blijken voor de ander. Niet alleen na een goede afloop maar ook tijdens de feedback.

9.Waarom

Wees open, vertel waarom je de feedback geeft en wat het doel ervan is.

 

 

[/et_pb_text][et_pb_image src=”https://kweekel.nl/wp-content/uploads/2019/02/Training-persoonlijk-leiderschap.png” _builder_version=”3.17.1″ url=”https://kweekel.nl/trainingen/persoonlijk-leiderschap-succesvol-functioneren/”]
[/et_pb_image][et_pb_code _builder_version=”3.17.1″]<script src=”https://kweekel83661.activehosted.com/f/embed.php?id=107″ type=”text/javascript” charset=”utf-8″></script>[/et_pb_code][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Laatste nieuws

X