[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Voor je er erg in hebt, is het huidige model verouderd of loopt de concurrentie op je voor. Op zichzelf niets nieuws, de snelheid waarmee het gebeurt echter wel. We kunnen dan ook terecht spreken van een digitale stroomversnelling.
De grootste uitdagingen voor organisaties zijn dan ook zijn de alertheid en verandercapaciteit. Hoe merk ik trends en veranderingen op die impact kunnen hebben op mijn organisatie? Vervolgens, hoe pas ik mij hierop aan? Hoe blijf ik ook in de toekomst aansluiten bij mijn klant? Twee tips die jullie organisatie daarbij gaan helpen:
Plaats boeien
Tien kilometer ten zuiden van San Francisco ligt de bekende surflocatie Mavericks. Jaarlijks vindt hier een legendarische wedstrijd plaats op golven van 7 á 8 meter hoog. Uitschieters komen zelfs boven de 20 meter! Niemand weet echter vooraf wanneer dit plaats gaat vinden. Deze spectaculaire golven zijn er slechts twee weken per jaar. Ze kunnen alleen ontstaan als er op de juiste plaats in de Pacific een storm woedt. Het belang voor surfers en fans om op het juiste moment te reageren is dan ook ongekend!
Speciaal hiervoor zijn er boeien geplaatst die constant data doorsturen naar meteorologen. Wanneer zij de juiste signalen opvangen sturen ze een ’Mavericks Alert’ de surfwereld in. Wat zou er gebeuren wanneer deze boeien er niet waren?
Nu naar jullie organisatie. Heeft jullie organisatie ‘boeien’, zodat jullie niet verrast zijn wanneer er zich een grote verandering voordoet? Voelen jullie de volgende golf aankomen en is de organisatie flexibel genoeg om de strategie hierop aan te passen?
Een belangrijke boei zijn jouw klanten. Richt de organisatie dan ook zo in dat de alle informatie van klanten wordt opgevangen. Een voorbeeld hiervan is het centraal zetten van de medewerkers, die hebben tenslotte het meeste contact met de klant. Wat mist men bijvoorbeeld in de huidige dienstverlening? Doe ook een benchmark, hoe presteert de branche en wat doet de concurrent anders?
Omarm verandering
Van surfen naar judo, een sport ontwikkeld door Kano Jigoro. De gedachte achter judo is: maximaal resultaat met minimale inspanning. Weerstand tegen een sterkere tegenstander zal tenslotte resulteren in verlies. Aanpassen aan zijn aanval, en zorgen dat de tegenstander zijn balans verliest, zal resulteren in winst.
Vertaald naar het bedrijfsleven is dit een erg belangrijke les! Als organisatie vechten tegen een grote, krachtige ontwikkeling of verandering leidt tot verlies. Wanneer je als organisatie flexibel bent, en deze verandering kan omvormen zodat het jouw positie versterkt, ga je voor de winst!
Het bedrijf van de toekomst ontdekt dus niet alleen snel kansen. Het is ook in staat effectief in te spelen op deze kansen. Dit zit hem zowel in een cultuur van constant verbeteren als leiderschap en een structuur waarbinnen dit mogelijk is.
Wil jij weten hoe je succesvol de digitale transformatie aangaat? Bekijk dan de trainingspagina Digital Leadership
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]