Veel bedrijven vertalen hun bestaansrecht vaak in een pay-off. Dit is een korte zin die vaak wordt gebruikt na het noemen van een bedrijfsnaam, merknaam of aan het einde van een commercial. Een pay-off, net als een logo, versterkt de identiteit en naamsbekendheid.
Een pay-off doet een belofte, het geeft aan waar een bedrijf voor staat en wat het bedrijf anders maakt.
Het geeft de klant antwoord op de vraag: wat levert het mij op als ik met dit bedrijf in zee ga? Wat is de toegevoegde waarde?
Veel pay-offs voldoen niet aan de deze criteria. Maar er zijn ook een aantal goede. Een aantal inspirerende voorbeelden. Uit zowel heden als verleden.
- Gore-Tex: „Get out and stay out”.
- Drie Musketiers: “Eén voor allen, allen voor één”.
- Walmart: “Respect for the individual, service to our customers and striving for excellence”.
- Nokia: „Connecting people”.
- Efteling: „Betovering”.
- Miele: „Er is geen betere”.
- AEG: „Laat je nooit in de steek”.
- Wall-Mart: “To give ordinary folk the chance to buy the same thing as rich people.”
- Sony (1950′s): “Become the company most known for changing the worldwide poor-quality image of Japanese products”
- Boeing (1950): “Become the dominant player in commercial aircraft and bring the world into the jet age”
- Walt Disney: “To make people happy.”
- Starbucks Coffee: „To inspire and nurture the human spirit — one person, one cup and one neighborhood at a time.”
- Burberry: “To protect, explore & inspire”.
- Coolbleu: “Alles voor een glimlach”.
- TED: “Spreading Ideas”.
- Smithsonian: “The increase and diffusion of knowledge.”
- Oxfam: „Just a world without poverty”.
- Ritz-Carlton: “We are Ladies and Gentlemen serving Ladies and Gentlemen.”
- Nederlandse Spoorwegen (vroeger): “Vlug, veilig en voordelig.”
- Joop van den Ende Foundation:”Kansen geven.”
- Ford Motor Company (Sinds 1900) “Ford will democratize the automobile”
- Ferrari: “Excellence through passion”
- Philips: “Making things better”
En die van u? Net zo duidelijk en stimulerend?