Algemeen
Wij hebben in de periode 2012-2016 uitvoerig onderzoek gedaan naar de faal-factoren van bedrijven. In de periode 2016-2021 is vervolgens onderzocht wat de succesfactoren van bedrijven zijn. In de periode 2022-2023 hebben we geïnventariseerd wat de belangrijkste symptomen zijn van slecht(er) functionerende organisatie’s. Al met al is dit een grondig onderzoek geweest dat uit vier delen bestond:
- een uitvoerig literatuur onderzoek
- een enquete onder ruim 2000 managers
- meer dan 450 genoteerde ervaringen tijdens strategische sessie’s en leiderschaps-trainingen (met name tijdens de training Leiderschap & Management en Resultaatgericht Organiseren en Managen)
- ruim 55 interviews met CEO’s en COO’s.
Boeken bij het eerste deel
- The Conscious Capitalist: A New Model for Business, Society, and the Economy by John Mackey and Raj Sisodia (2013)
- The Digital Divide by United Nations Development Programme (2014)
- The Digital Transformation of Society by International Telecommunication Union (2015)
- The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable by Patrick Lencioni (2002)
- The Hard Thing About Hard Things: Building a Business When There Are No Easy Answers by Ben Horowitz (2014)
- The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail by Clayton M. Christensen (1997)
- The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses by Eric Ries (2011)
- The Purpose of the Firm: Towards a Theory of the Firm in Society by R. Edward Freeman (1984)
- The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications by R. Edward Freeman, Jeffrey S. Harrison, and Andrew C. Wicks (2002)
- The Startup Owner’s Manual: The Step-by-Step Guide for Building a Great Company by Steve Blank and Bob Dorf (2012)
- The Toyota Way: 14 Management Principles from the World’s Greatest Manufacturer by Jeffrey K. Liker (2004)
- Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies by Jim Collins and Jerry I. Porras (1994)
- Wetenschappelijke artikelen
Artikelen bij het eerste deel
- Corporate Social Responsibility: A Stakeholder Approach by Archie B. Carroll (1991)
- Digital Transformation: Rethink Your Business for a Connected World by David Rogers (2016)
- Good to Great: Why Some Companies Make the Leap…And Others Don’t by Jim Collins (2001)
- The Impact of Digital Transformation on Businesses by Harvard Business Review (2017)
- The Future of Work in the Digital Age by McKinsey Global Institute (2016)
- The Rise of the Digital Economy by World Economic Forum (2016)