Resultaatgerichte organisaties (dwz.organisaties die bovengemiddeld presteren als het gaat om klanttevredenheid, medewerkersbevlogenheid, omzet en rendement/kostenbeheersing) hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken.
- Alles draait om waarde creatie en kostenbeheersing. In die volgorde.
- Klanttevredenheid is de belangrijkste graadmeter.
- Er wordt permanent gewerkt aan de groei van de organisatie en de managers en de medewerkers die daarbinnen werkzaam zijn.
- Groei wordt gecreëerd door een cultuur van: klantgerichtheid, kwaliteit, kostenbewustzijn, kwetsbaar opstelling, verbondenheid, vertrouwen, vrijheid, en zich verantwoordelijk voelen
- Medewerkersbevlogenheid is essentieel
- Om groeiende organisaties te creëren is leiderschap noodzakelijk.
- Groei is alleen mogelijk met een duidelijke missie, visie en strategie.
- Er wordt gewerkt met reële productie- en verbeterdoelen.
- Besluitvorming vindt decentraal plaats.
- Om de kwaliteit te waarborgen worden feedback-loops gehanteerd (in- en extern).
- Er wordt gestreefd naar maximale eenvoud.
- Het gedrag van elk individu voldoet aan een aantal zinvolle kernwaarden.
Alles voor uw organisatie een dikke voldoende kunnen geven? Of toch enige verbeterpuntje?