Nu zijn veranderingen uiteraard niet iets nieuws.
Dit komt al voor sinds er organisaties- en samenlevingsverbanden zijn.
Wat wel nieuw is is de invloed van digitalisering.
Dit maakt het mogelijk om snel zeer veel data en functionaliteit te combineren en dit ook nog eens wereldwijd te doen.
Juist in deze hectiek moet organisatie’s zich staande weten te houden en een duurzame groei realiseren als het gaat om klanttevredenheid, medewerkersbevlogenheid, omzet en rendement.
Daarbij moet de organisatie zich steeds en snel aanpassen.
Om dit te realiseren lijken er twee zaken van belang te zijn:
1. De organisatie moet zo ingericht zijn dat alles permanent gericht is op het rendabel zoeken, vinden en behouden van klanten.
2. Er een leiderschapsvorm is waarbij enerzijds aandacht is voor de richting van de organisatie en anderzijds het zodanig inrichten van de organisatie zodat managers en medewerkers optimaal en zo zelfstandig mogelijk functioneren.
Hoe dit moet en waarop te letten is uitgewerkt door een community rond het thema Resultaatgericht Organiseren. Deze community is ontstaan uit een aantal enthousiaste lijn-managers en veranderaars, die hun kennis bijhouden, uitdragen en ook hebben vastgelegd in een aantal boeken.