[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Onderzoeksbureau Integron doet al jaren onderzoek naar de werkbeleving in Nederland (Zie afbeelding). Opvallend is dat slechts 19% van de medewerkers ‘engaged’ is bij hun huidige baan. Hoe is dat bij jullie? De oplossing wordt vaak gezocht in het aannemen van nieuw personeel om deze ‘ongemotiveerde’ medewerkers te vervangen. Maar wanneer jullie interne organisatie niet op orde is, kun je nieuwe mensen blijven aannemen. Grote kans dat deze nieuwe werknemers dan ook weer snel vervangen kunnen worden.
Denk je eens in hoeveel productiviteit dat kost, elk jaar weer. Het slechte nieuws stopt nog niet, de kosten voor het vervangen van deze medewerkers kan oplopen tot twee maal hun salaris, afhankelijk van hun rol en ervaring! In andere woorden, werken aan bevlogen medewerkers is misschien wel de verstandigste beslissing die je kunt maken!
Betrokkenheid, zo verlies je het!
Er zijn tal van oorzaken waardoor zo’n groot deel van de medewerkers in Nederland zich niet betrokken voelt. Veel bedrijven communiceren niet goed. Of erger, ze gaan ervan uit dat iedereen wel weet wat ze moeten doen.
Ook het trainen van medewerkers wordt vaak niet serieus genomen. Een procesomschrijving en wat algemene regels is afdoende om de mensen te laten begrijpen hoe ze moeten werken. Uit onderzoek van IBM (The value of training) blijkt dat medewerkers die het gevoel hebben zich niet te kunnen ontwikkelen binnen een organisatie wel 12 keer zo sterk overwegen de organisatie te verlaten! Toch zien veel bedrijven het trainen van medewerkers nog steeds eerder als kosten in plaats van een investering.
Bij andere organisaties verdrinkt men bijna in het micromanagement. Niemand vindt het prettig wanneer zijn manager constant meekijkt over zijn schouders! Er zijn nog veel meer oorzaken te benoemen. Een aantal tips om jouw team gemotiveerd te houden.
Wat willen medewerkers dan wel?
In plaats van te kijken naar de zaken die fout gaan is het verstandig om te kijken naar datgeen wat medewerkers willen zien in hun werkgever. Deze zaken op orde hebben zorgt er niet alleen voor dat je jouw beste medewerkers kan behouden, ook zal je aantrekkelijker worden voor nieuwe talenten!
Investeren in jouw medewerkers zal er dus ook voor zorgen dat je een reputatie opbouwt op de arbeidsmarkt. Alle bedrijven willen de beste talenten aan zich binden. Maar welk talent wilt er bij een bedrijf werken dat medewerkers behandelt als gebruiksgoed?
Je wilt werken voor een organisatie die jouw groei stimuleert en waarde hecht aan jouw mening! Steker nog millennials nemen vandaag de dag vaak ontslag omdat ze een gebrek aan kansen en groeipotentieel zien. En gezien LinkedIn en andere social media niet meer zijn weg te denken, zullen slechte reviews niet helpen bij het scoren van nieuw personeel.
Gelukkige medewerkers creëren gelukkige klanten!
Betrokken medewerkers helpen jou een betere relatie op te bouwen met jouw klanten. Medewerkers zijn tenslotte de mensen die contact met jouw klant hebben. Hoe zij over je denken en zich voelen is een betere presentatie van jouw bedrijf dan al het marketingmateriaal bij elkaar.
Medewerkers centraal stellen kan jouw organisatie helpen om haar doelen te bereiken. Daarnaast zijn er meer voordelen. Zo hebben medewerkers contact met de klant maar ook met leveranciers, werken ze met de materialen en zien ze de producten. Wie zou er nu het beste weten waar er verbetering mogelijk is?
Zo investeer je in jouw mensen
Elke organisatie zal de beste manier moeten inpassen om een sterke relatie op de bouwen met de medewerkers. Er zijn zat voorbeelden van andere organisaties en de wijze waarop zij hun medewerkers centraal stellen! Denk aan, meer flexibiliteit in uren, meer vakantietijd, opties voor thuiswerken, budget voor opleiding, gratis sportschool, gezonde snacks, etc.
Google is een veelgebruikt voorbeeld en dat is niet voor niets! Ze zijn een geweldig voorbeeld van luchtige werksfeer en toch enorme productiviteit. Ze bieden alles, van wasmachines tot de ruimte om een dutje te doen. Van gratis ontbijt, lunch en diner tot aan subsidie voor hybride auto’s. Daarnaast worden medewerkers gestimuleerd om 20% van hun werktijd te gebruiken voor speciale projecten waarvan ze zelf denken dat het de tijd waard is. Veel van hun beste producten (Gmail, Google Maps, Google Carboard, Adsense en Google Talk) komen hier uit voort.
Nu hoef je niet zo groot als google te zijn om een aantal van deze ideeën door te voeren. Zo kan ‘de regel van 20%’ geweldige innovaties oproepen.
Daag je medewerkers uit
Als je binnen jouw organisatie wendbaar wilt blijven betekent dit ook dat jouw medewerkers zichzelf constant ontwikkelen. Als je een cultuur wilt creëren waarin constant wordt verbeterd is het ook belangrijk dat je feedback vanuit de medewerkers serieus neemt en ze uitdaagt ook zichzelf te verbeteren.
Henry Ford zei ooit: ‘’The only thing worse than training your employees and having them leave is not training them and having them stay.’’
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]