Evalueren is voor een manager dagelijkse kost. Constant ben je ermee bezig. Je evalueert projecten, beslissingen en natuurlijk jouw eigen team. Neem je tussen al dat evalueren door nog weleens de tijd om jouw eigen functioneren onder de loep te nemen? Speciaal daarvoor: Zes vragen die elke manager zich regelmatig moet stellen!

1.Weten mijn werknemers wat er van hen verwacht wordt?

Wat jouw team/afdeling doet is (hopelijk) duidelijk. Weten alle teamleden ook wat hun eigen rol daarbinnen is? Veel managers nemen aan dat de werknemers dit wel weten. In de praktijk blijkt dit toch vaak anders! Voorkom als manager onduidelijkheden, zorg dat jouw team zo efficiënt mogelijk kan werken. Zorg dat altijd duidelijk is wie verantwoordelijk is voor welke taak, wat iemands persoonlijke doelen zijn en hoe de bijbehorende tijdsplanning eruitziet.

 

2.Draag ik de waarden van de organisatie uit?

Vrijwel elke organisatie heeft kernwaarden. Gedeelde waarden die de basis vormen van de cultuur binnen de organisatie. Naast de kernwaarden heb jij binnen jouw team ook verwachtingen. Zo heb je een beeld bij de gewenste omgang met de klant, de manier van werken en de onderlinge communicatie. Van jouw team wordt verwacht dat zij zich op die manier gedragen. Eenvoudige voorbeelden zijn: op tijd zijn, beleefdheid, reactie binnen 24 uur.

Terug naar de vraag. Draag jij deze kernwaarden en verwachtingen ook uit? Ofwel vervul jij met recht een voorbeeldfunctie naar jouw team?

 

3.Stimuleer ik innovatie?

Kleine verbeteringen van concurrentie kunnen ervoor zorgen dat jouw organisatie het moeilijk krijgt. Het gaat tenslotte om details als het de kwaliteit van een product, dienst of traject betreft. Stimuleer jij jouw team om scherp te blijven kijken naar details. Neemt jouw team initiatief en merkt het kansen en verbeteringen op?

 

4.Werk ik IN of AAN de organisatie?

Aan of in de organisatie werken. Ofwel ben je bezig met die dingen waarmee je de organisatie helpt groeien. Of ben je bezig met de dagelijkse werkzaamheden, de uitvoerende activiteiten. Een goede manager begrijpt hoe belangrijk het is om met de juiste dingen bezig te zijn. Hij heeft dan ook geen moeite met het delegeren van minder belangrijk werk. Juist door te delegeren kun je de betrokkenheid en het functioneren van jouw team verbeteren.

 

5.Vergaderen wij efficiënt? 

Rommelige meetings zijn een verspilling van zowel jouw tijd als die van jouw team. Zorg dan ook dat jullie vergaderingen effectief verlopen! Vinden jullie vergaderingen plaats volgens een vast stramien? Splits je operationele van tactische en strategische zaken? Weet iedereen vooraf wat de agenda is? Bereid iedereen zich voor en eindigt overleg met een besluit en actie? Dan pas vergader je echt efficiënt!

 

6.Behaalt ons team haar doelen?

Tot slot zijn zeker ook de behaalde resultaten belangrijk. De organisatie heeft een eigen missie en visie, met daaraan gekoppeld de doelen. Als het goed is zijn deze doelen doorvertaald naar jouw afdeling of team. Op die manier dragen jullie dus bij aan het algehele doel van de organisatie. Behaalt jullie afdeling de doelen die aan haar gesteld zijn? Zo niet, waardoor komt dit?

En, heb jij alle vragen positief kunnen beantwoorden?

X