Veel tijd van directies en managers gaat op aan dagelijkse en operationele problemen of onnodige vergaderingen waar ook nog eens amper besluiten worden genomen. Het blijkt dat veel directies niet meer dan drie uur per maand besteden aan het nemen van strategische beslissingen! De snel veranderende marktomstandigheden vereisen echter een meer strategische aanpak. Daarom acht tips op het gebied van timemanagement:

De gevolgen? Het uitstellen van beslissingen, missen van kansen en een gebrek aan een langetermijnvisie. Vaak ontbreekt het besef dat de rol van de manager vooral gericht is op het werken AAN de organisatie in plaats van IN de organisatie. Dit besef maakt namelijk al een groot verschil!

Hoe kun jij nu écht gaan werken AAN de organisatie?
Vanuit de methodiek van Resultaatgericht Organiseren komen we tot de volgende aanbevelingen:

• Spendeer het grootste deel van je tijd aan vraagstukken die impact hebben op de lange termijn
• Splits vergaderingen over strategie van vergaderingen over operationele zaken
• Gebruik vergadertijd om besluiten te nemen, niet om te discussiëren. Haal zaken zo snel mogelijk van de agenda
• Werk met issue, actie en besluitenlijsten

• Werk met dag- week en maandstarts om operationele, tactische en strategische zaken te scheiden
• Kies per periode twee issues om op te lossen of te verbeteren
• Gebruik kaizen en 100-dagen trajecten om stapsgewijs gewenste veranderingen te implementeren
• Werk met zelfsturende teams en laat de manager dit ook daadwerkelijk stimuleren.

Alleen zo worden besluiten daar genomen waar ze genomen kunnen worden. Dit geeft het management weer tijd om te doen waar ze voor zijn: werken AAN de organisatie!

 

X