Werk jij IN de organisatie of AAN de organisatie? Ofwel werk jij zelf mee of richt je de organisatie zo in dat ze succesvol kan blijven groeien? Een vraag waar veel managers mee worstelen. Laten we ter voorbeeld kijken naar Easy Jet of McDonalds, hoe zijn zij zo groot geworden? Niet doordat het management zelf steeds meewerkt, maar omdat ze een systeem op hebben gezet wat kopieerbaar is. Hoe onderscheid je nu werken Aan van werken IN?

Wel eens van de term BHAG gehoord? De term is afkomstig van Jim Collins. Hij ontdekte na onderzoek dat organisaties die een BHAG hadden gedefinieerd veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden. BHAG staat voor Big Hairy Adacious Goal, vrij vertaald naar het Nederlands, het Grote Gedurfde Dappere Doel. Ook wel de stip aan de horizon genoemd. Je formuleert het voor 20-30 jaar en ziet het als criteria om besluiten aan op te hangen.

Een goede BHAG

Een goede BHAG is een ambitieuze, concrete en meetbare doelstelling voor de lange termijn en spreekt tot de verbeelding. Een bekend voorbeeld is afkomstig van Bill Gates: ‘In elk huis een Personal Computer’. Inmiddels weten we dat die BHAG iets te klein was. Hij heeft namelijk veel meer gerealiseerd dan dat.

Een BHAG kan ongemakkelijk aanvoelen. Vaak is het nog ver weg, het blijkt echter dat een goed geformuleerde BHAG na enige tijd gaat leven en energie geeft. En wellicht het meest belangrijke: het geeft een kader om beslissingen aan op te hangen. Zelfs wanneer je de BHAG nooit zal behalen, dan is het formuleren nog waardevol.

IN vs. AAN

Terugkomend op werken IN de organisatie versus werken AAN de organisatie. De BHAG kan een hulpmiddel zijn bij de vraag: wat ga ik nu doen? Meehelpen in de organisatie, of verder werken aan de organisatie zodat de BHAG ooit behaald gaat worden?

X