Verandering: Alleen het woord al roept bij veel managers een negatief gevoel op. Veel organisaties worstelen namelijk met innovatie en verandering. Sterker nog bij ruim 70% van de organisaties levert een verandertraject niet de gewenste resultaten op! Misschien moeten we er maar gewoon niet meer aan beginnen? Of zullen we kijken hoe we van een verandertraject echt een verbetertraject kunnen maken? Om wat meer inzicht te krijgen hebben we een aantal veelvoorkomende valkuilen onder elkaar gezet:

Verandertraject? Is er een probleem dan?

Dreigt een faillissement? Is de organisatie verliesgevend of lopen er steeds meer klanten weg? Dan is het wel heel duidelijk dat er iets moet gebeuren. ‘Helaas’ is het niet altijd zo duidelijk. Hoe zorg jij er nu voor dat de urgentie gevoeld wordt wanneer er geen zichtbare crisis is?

Een voorbeeld: de Digitale Transformatie. Erg actueel en in de meeste gevallen niet direct een probleem. Denk er maar eens over na: de technologische veranderingen veranderen businessmodellen en de wens van de klant. Maar zolang de concurrentie ook niets verandert hoeven jullie dat ook niet toch? Is het wel slim om te wachten tot een ander de eerste stap zet?

Het starten van een verandering die niet breed wordt gedragen wordt vaak als negatief ervaren. ‘Weer iets wat ons van bovenaf wordt opgelegd’. Als vervolgens de crisis zichtbaar wordt is het vaak al te laat. Betrek iedereen daarom in een vroeg stadium bij de issues, laat ze begrijpen wat er speelt en betrek ze bij de oplossing. Ja, ook als de oplossing nog onbekend is.

Een ritje met Uber

Vergelijk jullie verandering eens met Uber. Na het openen van de app is de eerste vraag ‘waarheen?’. Jouw reis start niet voordat je daar een antwoordt op hebt gevonden. Waarom start een verandering dan wel zo vaak voordat je het doel weet?

Het ontbreken van een duidelijke ‘bestemming’ zorgt voor een gebrek aan focus. Natuurlijk kan jouw plan altijd bijgestuurd worden en ontbreekt een glazen bol op jouw bureau. Toch is het belangrijk om na te denken over jullie toekomstbeeld. Wat valt er te winnen met de verandering en wat is dan die ideale situatie die je wil bereiken? Wanneer je dit voor iedereen helder maakt creëer je draagvlak, verloopt het proces efficiënter en zijn beslissingen te onderbouwen!

‘En toch geloof ik het niet!’

Een inkopper: blijf geloofwaardig. Juist bij veranderingen is het belangrijk om effectief te communiceren. Voorkom vage of overbodig complexe analyses. Houdt het simpel, gebruik beeldende taal, herhaal en wees vooral niet bang voor een tegengeluid. Bij negatieve ervaringen of grote impact op de eigen situatie is cynisme of weerstand logisch. Een veelgemaakte fout is dat managers dit gaan negeren, ‘hij zit tenslotte altijd te zeuren’. Wanneer jij geloofwaardig wilt zijn zul je weerstanden juist bespreekbaar moeten maken!

Gebrek aan inzicht

Innovatie of verandering heeft al snel meer impact dan je denkt. Er zijn tal van processen en systemen binnen de organisatie waar de verandering invloed op kan hebben. Wanneer hier vooraf niet naar gekeken is kan de verandering zomaar een andere uitkomst hebben dan gewenst. Daarnaast is het risico op weerstand en negatieve energie enorm, je hebt toch geen zin om constant brandjes te blussen?

Korte termijn succes

Tijdens verandering is het bewust inplannen van korte termijn succes belangrijk. Dit is goed voor de moraal en laat zien dat je op de goede weg bent. Dit type succes overkomt je niet, dit plan je gewoon!

Tot slot: verandering gaat toch nog vaak mis door de waan van de dag. Neem zo nu en dan de tijd om afstand te nemen. Reflecteer jouw acties, het proces en de organisatie. Lukt het jou niet om afstand te nemen? Vraag je dan af: Werk ik IN of AAN de organisatie?

X