Om groei te bewerkstelligen zijn medewerkers cruciaal. Zij moeten uiteindelijk het werk doen en hebben veelal de contacten met klanten. Tevreden medewerkers zouden dan tot tevredener klanten moeten leiden.  Maar uit het klanttevredenheidsonderzoeken (KTO) blijkt dat klanten hier in de praktijk maar weinig van merken!  Er is namelijk een groot verschil tussen een medewerker die ‘tevreden’ is en een medewerker die ‘bevlogen’ is!

Eén van de meest opvallende verschillen tussen de tevreden medewerkers en de bevlogen medewerkers is het verschil in gedrag:

 

Een tevreden medewerker

Een tevreden medewerker is content met zijn werkomgeving, arbeidsvoorwaarden, werkdruk, collega’s en werkzaamheden. Hij zit daarbij, gevoelsmatig, op de top van de berg van wat in zijn situatie mogelijk is zonder (bewust en/of onbewust) al te veel moeite te hoeven doen om die positie te behouden. Qua gedrag zien we dan ook veelal een dagelijks werkschema dat op routine wordt afgewerkt waarbij de houding behoudend, afwachtend en soms zelfs defensief is. Logisch want als je al op de top van je berg zit… kun je gevoelsmatig alleen nog maar naar beneden. De weerstand op mogelijke veranderingen is bij deze medewerkers niet direct zichtbaar omdat deze niet altijd hardop wordt geuit. Sterker nog, het komt niet zelden voor dat je deze medewerkers met een glimlach op de werkvloer ziet,… echter het werkelijke doorpakken op het ‘doen’ van de verandering ontbreekt vaak. Je zou kunnen spreken van een soort passief agressieve houding waarbij ze met een glimlach ‘ja’-zeggen, maar dat ze in de praktijk ‘nee’-doen. Ze zitten ‘op de kar’. Dit proces speelt zich regelmatig volledig onbewust af.

 

Een bevlogen medewerker

Hoe anders is dit bij een bevlogen medewerker! In tegenstelling tot de voorgaande groep ervaart deze medewerker niet dat hij op de top van de berg zit. Hij gelooft dat het beter, hoger, sneller, mooier kan en geniet van het klimmen, van de reis, het avontuur. Hij heeft de bergtop in het vizier en weet waarom hij daarheen wil. Hij werkt graag bij een bedrijf dat hem in staat stelt om samen met anderen dezelfde top te bereiken en draagt hier met plezier aan bij door datgene te doen waar hij goed in is en energie van krijgt. Hij geniet van het doen en kan hier volledig in opgaan (flow), hij is betrokken bij het bedrijf, collega’s en klanten. Hij is dagelijks bewust bezig met het doen wat nodig is om verder te komen (focus), is bovengemiddeld gericht op ontwikkeling en innovatie en is trots op behaalde (deel)resultaten. Zij trekken met plezier de kar.

Doordat het verschil tussen beide groepen vooral zichtbaar is in het dagelijks gedrag (tevreden routinematige acties bij de tevreden medewerker, versus de glimmende ogen en doen wat écht nodig is bij de bevlogen medewerker) word ook steeds duidelijker welke groep de meeste impact heeft op het bereiken van doelen. Onderzoek laat dan ook zien dat de best scorende bedrijven hoog scoren op bevlogen, betrokken, trotse medewerkers.

 

Samengevat

Bevlogenheid is de haast magische, state-of-mind die ontstaat wanneer mensen sterk betrokken zijn bij het werk omdat het bijdraagt aan het gezamenlijke hogere doel. Ze zijn daardoor zeer toegewijd. Bevlogen medewerkers doen datgene waar ze plezier aan beleven en gaan helemaal opgaan in hun werk. Ze bruisen van energie, voelen zich krachtig en trots. Ze zijn vitaal.

 

Lees ook ons artikel: Werken aan bevlogen medewerkers!

 

X