Jouw plannen zijn super! Je weet zeker dat jullie team daar succes mee gaat boeken. Vanmorgen schoot het door je hoofd en na een sprong van enthousiasme ben je naar je collega’s gegaan! Toch zien zij vooral beren op de weg. Waarom werken ze toch altijd tegen? Hoe krijg je ze mee met jouw plannen?

 

Overtuigingskracht zonder macht

De manier waarop wij samenwerken verandert. Ook bij jullie binnen de organisatie wordt hiërarchie steeds minder belangrijk. Werkwijzen als agile en scrum zorgen voor teams waarbinnen specialisten op basis van gelijkheid samenwerken. Meer en meer komt het op jouw eigen vaardigheden en overtuigingskracht aan! Hoe positief jij ook over het idee bent, zonder de juiste stappen nemen jouw collega’s dat gevoel niet gemakkelijk over. Of het nu leuk is of niet, als je iets wil bereiken zul je jouw collega’s mee moeten krijgen!

 

1.Maak jouw idee, jullie idee!

Zo nu en dan moet je een deel van de credits weggeven om je idee te laten slagen. Wanneer je jouw collega’s in een vroeg stadium bij jouw plannen betrekt, zal het ook voor hen meer als eigen voelen. Zo heb je al snel een klein team achter je staan! Je moet dan natuurlijk wel bereid zijn om onderdelen van je idee te veranderen of bij te schaven.

 

2.Wie is jullie MVP?

Je kent het wel, die ene collega waar iedereen achteraan loopt. Naar wie iedereen altijd luistert, aan wiens ideeën niet eens een beetje wordt getwijfeld. Dat is de eerste waar jij koffie mee gaat drinken! Je hoeft namelijk niet altijd iedereen te overtuigen om jouw plan te laten slagen. Denk goed na wie er binnen jullie organisatie het meest leidend zijn (nee, dan bedoelen we niet macht). Weet je hem of haar voor jouw idee te winnen, dan ben je vaak al over de helft!

 

3.Kan het nog beter?

Ja dat kan, ook bij jouw idee. Verliefd worden op je eigen plan, een grotere fout bestaat er bijna niet. In jouw hoofd is het al helemaal af, wat ze ook zeggen, er is geen onderhandeling meer mogelijk. Dit is het! Waarom werk je eigenlijk in een team? Zorg dat het vanaf de start duidelijk is dat jij open staat voor verbeteringen. Dit plan is van jullie en samen wil je het beste er uit halen! En doe dit ook echt, ieder idee kan namelijk verbeteren, hoe goed het ook is. Kleine veranderingen kunnen er namelijk al voor zorgen dat jij en jouw collega’s dezelfde kant op kijken!

 

4.Zoom uit!

Als je iedereen mee wil krijgen, moet iedereen ook weten waar ze het voor doen. Wat is uiteindelijk de winst voor al jouw collega’s (nee, dus niet alleen voor jou). Hoe profiteert de hele organisatie ervan?

Vergeet niet om verder te kijken dan de voordelen. Jouw plan heeft vast ook nadelen. Hoe verandert het jullie team en de verschillende individuen? Wat betekent het voor hun rol en hun verantwoordelijkheden? Ga in op zorgen en vraag door tot de kern. Bespreek vervolgens samen hoe ze het beste aangepakt kunnen worden!

 

5.Ken de collega’s!

Natuurlijk gaat het om jouw idee, dat is geweldig, maar tijdens het gesprek is jouw collega minstens net zo belangrijk. Als je support wilt krijgen moet je jouw bericht afstemmen op de ontvanger. Breng het bericht op een moment dat hen uit komt en in een omgeving waarin ze comfortabel zijn. Zorg ook dat je dicht bij hun communicatiestijl en persoonlijkheid blijft. Is jouw collega erg direct en doelgericht? Blijf dan ook kort en krachtig en benadruk de voordelen voor hem! Is jouw collega bijvoorbeeld analytisch en procedureel, open dan maar alvast Excel! Een aantal statistieken zullen goed van pas komen.

 

6.Follow up

Zorg dat je de gesprekken opvolgt! Goed dat je met jouw collega’s over jouw idee hebt gespart. Wel jammer dat de meeste ideeën simpelweg verwateren! Ze verzanden vaak omdat er geen ‘kar-trekker’ is. Uiteindelijk moet iedereen bereid zijn om het werk te doen dat nodig is. Blijf dan ook vol energie door gaan! Spreek af wanneer jullie weer gaan zitten. Lever zelf vervolg stukken aan en doe alles om de barrière voor anderen weg te nemen.

 

  • Betrek anderen bij de ontwikkeling van jouw idee
  • Kijk wie er binnen jouw organisatie belangrijk zijn (niet enkel macht) en betrek hen
  • Sta open voor verandering
  • Laat weten waar iedereen het voor doet
  • Stem jouw boodschap af op de ontvanger
  • Zorg dat het niet verwaterd, ga ervoor en blijf er voor gaan!

Succes!

 

 

 

X