Marie-José Nieuwenhuijsen,  Lean in 1 dag

Enkele maanden geleden werd mij de vraag gesteld: Lean, voegt dat nu werkelijk iets toe aan organisaties of is het de zoveelste hype? Ik was verbaasd, een hype is “een door veel mensen gedeelde belangstelling of bezigheid die na korte tijd verdwijnt”. Alleen al het gegeven dat Lean al tientallen jaren wereldwijd wordt toegepast bij succesvolle bedrijven en organisaties, weerlegt dat Lean in de categorie “hype” zou vallen. Dat zou het eenvoudige antwoord zijn geweest op de vraag die mij werd gesteld.

Ik werd echter getriggerd, waar komt zo’n vraag vandaan? Blijkbaar zijn er elementen van een hype die worden herkend als het gaan om Lean. Bovendien herken ik vanuit mijn werk de scepsis bij managers en medewerkers over de houdbaarheid van Lean in organisaties.

Om te duiden waar dit door komt, even een korte blik op de Lean filosofie:

Lean staat voor vele kleine verbeteringen. Voor grote veranderingen werpen onze hersenen van nature barrières op. Het werpt een blokkade op voor onze ratio en (vaak negatieve) emoties winnen het. Kleine stapjes omzeilen dit proces en de vele kleine en snelle verbeteringen brengen vaak grote veranderingen teweeg.

 Lean werken begint met KIJKEN met de bedoeling iets te ZIEN. Vanuit dat zien komt het VERBAZEN.

Je verbaast je als iets afwijkt van je verwachting, wens of doel, zowel positief als negatief. Pas als je in staat bent om je te verbazen zonder te oordelen, kan de stap naar verbeteren gemaakt worden.

Het klinkt misschien allemaal vanzelfsprekend: verbazen zonder te oordelen en een sfeer creëren waarbinnen mensen zich uit durven te spreken en mogen leren van fouten Toch leert de praktijk mij dat dit niet zo is.

Ik herinner me een workshop bij een klant waarbij de medewerkers gebrainstormd hadden over mogelijk verbeterpunten binnen hun team en dit presenteerden aan hun leidinggevende. Met verbazing zag ik toe hoe hij zijn woede onderdrukte en zijn teleurstelling (!) uitsprak over het feit dat het team nog zoveel verbeteringen zag. Hij was overtuigd dat hij met zijn team al zo op de goede weg was en zag dit als een persoonlijke aanval.

We zouden ons moeten realiseren dat het bespreekbaar maken van fouten juist de start van de verbetering zou kunnen zijn!

Een voorbeeld hiervan is Scania in Zwolle, waar ze inmiddels ruim 20 jaar Lean toepassen. Zij hanteren een doelstelling op het rapporteren van fouten, waardoor medewerkers worden uitgedaagd dingen die mis gaan bespreekbaar te maken.

Helaas ervaren medewerkers lang niet altijd de veilige sfeer om hun probleem of dilemma te uiten. Dit kan onder andere te maken hebben met de leidinggevende, maar ook bijvoorbeeld  met de sfeer in of samenstelling van het team.

Misschien komen we hierbij tot de kern van de zaak. Een succesvolle invoering van lean moet leiden tot een cultuurverandering en is geen tijdelijk project waarbij een toolbox wordt uitgereikt. En zoals we weten zijn cultuurveranderingen ‘tough’ en vragen om betrokkenheid van àlle medewerkers in het bedrijf.

Wat Lean kan brengen, heeft zich in de afgelopen 70 jaar bewezen. Nog steeds voeren bedrijven en organisaties in alle sectoren over de hele wereld deze werkwijze in. Als leidinggevenden twijfelen aan de ‘ houdbaarheid’ van Lean, is het wat mij betreft de vraag of zij bereid zijn de vele inspanningen te verrichten die nodig zijn voor zo’n cultuurverandering. Juist ook zij!

Soms worden hypes een trend, een koers die zich gedurende langere periode in een bepaalde, maar duidelijk richting beweegt. Het is beter Lean een trend te noemen. De trend van een cultuur van Continu Verbeteren, die de norm zou kunnen worden in elk bedrijf dat betere resultaten wil halen.

Al met al zeer de moeite waard, zo lijkt mij!

 

Marie-José verzorgt de training Lean in 1 dag!

De Lean introductietraining geeft praktische handvatten om verbeteringen te signaleren en beet te pakken. Daardoor laat het medewerkers en bedrijven beter presteren. Je maakt kennis met de belangrijkste principes en technieken. Deze training geeft een goed beeld over de winsten voor jullie eigen organisatie.

 

X