De implementatie van Lean loopt niet altijd even voorspoedig. Het is dan ook belangrijk om te beseffen welke elementen het implementatieproces beïnvloeden. Dat waardevolle inzicht helpt bij het handelen en beïnvloeden van de verschillende actoren.  De praktijk leert dat er een aantal drempels zijn die een succesvolle implementatie vertragen.

Onduidelijke beweegredenen

Goed, jullie hebben de keuze gemaakt en willen Lean implementeren binnen de gehele organisatie. Een beslissing waar jullie lang over hebben nagedacht en gepraat. Vergeet niet dat jullie al een stap verder zijn dan de rest van het bedrijf! Bij de rest van de organisatie leidt de keuze namelijk al snel tot vragen: Waarom wordt Lean geïmplementeerd? Wat levert het mij op? En wat is het belang voor de organisatie?

Voor jullie (het management) zijn de redenen duidelijk en legitiem, voor de rest is dit lang niet altijd het geval. Om actief aan de slag te gaan dient jullie keuze helder te zijn doorvertaald en gepresenteerd aan alle teams! Een gebrek aan duidelijkheid blijkt namelijk een van de grootste hindernissen bij het implementeren van Lean. Ook het ontbreken van een eenduidig verhaal vanuit het management is hier vaak debet aan. Zorg daarom, net als bij elke verandering die je wilt doorvoeren in het bedrijf, voor een goed en inspirerend veranderverhaal.

De onduidelijkheid ontstaat lang niet altijd vanuit de communicatie naar de organisatie. Vaak hebben medewerkers zelf al een verkeerd beeld van Lean. Te vaak wordt het nog gezien als iets kort-cyclisch, het eenmalig verbeteren van de efficiency. Dit laatste kan onrust veroorzaken: meer doen met minder mensen? Kost mij dat straks mijn baan? Ga deze vraag niet uit de weg, want hij blokkeert het draagvlak bij de medewerkers om mee te gaan doen.

Sleutelrol management

Directie en managent hebben een bepalende rol bij het doen slagen van de implementatie. Zorg dat ze goed bekend zijn met Lean en de manier van leidinggeven die wordt verwacht. Uiteindelijk moeten zij stimuleren dat medewerkers met verbeterinitiatieven komen om zo het werk beter te kunnen doen. Het benutten van kennis en kunde van de medewerker staat zo voorop!

Veelal ontbreekt het de managers (dan ook) aan ondersteuning van een Lean deskundige. Zij dienen het management te ondersteunen bij de implementatie en het gebruik, het begeleiden van sessies en het opstellen van managementborden. Last but not least: de meeste managers hebben behoefte aan een coach bij het ontwikkelen van Lean Leiderschap.

Vertrouwen

Jullie zijn zover, er is een verbeterteam opgezet. Nu komt echter een van de meest vertragende organisatiekenmerken naar voren. Hiërarchie! Verbeterteams botsen vaak met de heersende hiërarchie. Ze kunnen moeilijk toegang krijgen tot informatie van een leidinggevende of de verbetervoorstellen worden tegengehouden door een teamleider of afdelingshoofd.

Lean Leiderschap is cruciaal. (Ook hier komt de sleutelrol van het management weer naar voren). Leidinggevende hebben een faciliterende rol. Zij moeten het mogelijk maken voor verbeterteams om problemen te identificeren en op te lossen. Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in het beschikbaar stellen van tijd en het stellen van vertrouwen in de mensen en hun oplossingen.

Geloof erin dat de specialisten uit dit team een goede oplossing kunnen ontwikkelen. Vertrouwen is dus enorm belangrijk! Wordt de aangedragen oplossing niet uitgevoerd? Dan zal de deelnemer zich niet snel nog eens inzetten.

Lean implementeren

Tot slot: Lean implementeren doe je niet alleen. Samen kun je ervoor zorgen dat Lean een onderdeel van de cultuur wordt! Het is geen eenmalig project maar een houding die iedereen moet kennen en bezitten.

Wil jij in 1 dag leren wat Lean is? Jouw vragen kunnen stellen aan een expert? Ontdekken wat het voor jullie afdeling of organisatie kan doen? Dan is Lean in 1 dag de gemakkelijkste manier!

X