Het afgelopen functioneringsgesprek, het ongevraagde advies van jouw collega of toch die boze klant van gisteren. Wat het ook was, het was onjuist en oneerlijk! Ze overzien de situatie niet, snappen niet wat ik doe. Ze roepen maar wat! Hoe ga je nu om met deze onjuiste feedback?

Feedback kan soms fout, pijnlijk of onterecht lijken. Maar wat doe je als het jou overkomt? Het antwoord is gemakkelijk: In eerste instantie niets. Je moet jezelf de tijd geven om de feedback beter te begrijpen voordat je het aanneemt of afwijst.

Tijdens het verwerken van feedback zoeken wij automatisch naar onjuistheden en excuses. Wie gaf mij deze feedback? Wat zal zijn bedoeling zijn? Waarom is het niet waar? Toch is dit niet de meest verstandige optie! Er is namelijk altijd wel een reden te bedenken waarom de feedback onjuist is. Daarnaast zal je het naast je neerleggen voordat je begrijpt wat er echt bedoeld wordt.

Omgaan met onjuiste feedback

Veel feedback die wordt gegeven is vaag en multi-interpretabel: ‘Toon meer leiderschap,’ ‘Wees creatiever,’ ‘Denk strategischer,’ ‘werk eens gestructureerd’. Het is gemakkelijk om te beslissen wat dit voor onszelf betekent en aan te nemen dat de ander dit ook bedoelt. Toch is het slechts een gok over wat de ander ermee zal bedoelen.

Feedback heeft altijd een verleden. Namelijk een observatie, voorbeeld of verwachting die de gever had. Daarnaast zit in feedback ook een toekomst. Dit is de wijze waarop de gever hoopt dat het gedrag verandert. Voordat je kunt beslissen of de feedback terecht is, is het belangrijk in te zien waar het vandaan komt en naartoe moet leiden. Stel vragen als:

  • Wat bedoel je precies met ‘creatiever’?
  • Kan je iets specifieker zijn over de momenten waarop je mij niet ‘creatief’ vond?
  • Kan je met een voorbeeld vertellen hoe ‘creativiteit’ tot uiting moet komen? Wat zou ik moeten veranderen?

En verassend genoeg, bedoelt de gever vaak heel wat anders dan jij vooraf dacht!

Controleer of er geen blinde vlekken zijn. Stel jezelf twee vragen: ‘Wat is onjuist?’ en ‘Wat zou weleens kunnen kloppen?’ Soms voelt feedback onjuist omdat je er simpelweg onbewust van bent (een blinde vlek). Praat er eens over met een vriend of collega! Nee, niet alleen over hoe belachelijk de feedback is: Vraag of er iets in zit dat klopt!

Er is altijd wel wat onjuist aan de gekregen feedback, soms zelfs bijna alles. Toch zal er altijd ook iets inzitten waarvan je kan leren. Die vriend of collega kan jou helpen dat te vinden. Dat doen ze echter niet totdat jij ernaar vraagt.

Goed zijn in het ontvangen van feedback betekent niet dat je alles aanneemt. Het betekend dat je het hoort, checkt, er aan werkt het te begrijpen, jouw eigen perspectief deelt en kijkt naar dat kleine stukje dat weleens kan kloppen. Dan beslis je of je er wat aan gaat doen of niet! Wat je ook beslist, laat dit aan de ander weten. Zo merkt hij dat je er serieus over nagedacht hebt, wat de relatie zal versterken.

Effectief feedback kunnen geven? Let op de volgende regels!

X