Voor organisaties die willen groeien is standaardisatie onmisbaar. Zorgen dat de klant tevreden is, keer op keer, is onmogelijk zonder te standaardiseren. In grote delen van het Nederlandse bedrijfsleven is standaardisatie toch nog een ondergeschoven kind. Terwijl het helpt om producten en diensten te leveren tegen lagere kosten en met constante kwaliteit. Standaardisatie is de basis voor succes!

 

In opleidingen wordt er weinig aandacht gegeven aan dit onderwerp. Welke student loopt daar nou warm voor! Daarnaast heeft menig manager nog weleens een standaardisatieproces zien mislukken. De oorzaak is vaak dat externen dit oppakken. Het gevolg is dan vaak veel tekst en lange shema’s waar in de praktijk niet uit te werken is. Laat staan dat het nog te maken heeft met klanttevredenheid of bepaald rendement!

In menig managementteam wordt gesproken over veranderen. Sterker nog, velen onderkennen dat overleven afhankelijk is van de mate waarin de organisatie zich aan kan passen. Maar: hoe kun je veranderen als je niet weet hoe de processen lopen in je organisatie? We gaan de keuken toch ook niet verbouwen zonder te weten hoe de waterleidingen, gasleidingen en elektra lopen?

Standaardisatie ligt dan misschien niet in het directe aandachtsgebied van een manager of zelfs topmanager, toch zou het zo moeten zijn. En wel om deze 10 redenen!

De voordelen van standaardisatie:

 

1. Constante kwaliteit: Of het nu marketing, sales of nazorg betreft, door standaardisatie is duidelijk aan te geven wat het resultaat van elke stap moet zijn. Met als gevolg dat de afnemer elke keer dezelfde kwaliteit krijgt.

2. Herhaalbaar: Door de standaardiseren zijn de verschillende stappen herhaalbaar. Zo kan het meerdere malen worden aangeboden met dezelfde kwaliteit.

3. Kopieerbaar en overdraagbaar: Door standaards goed uit te werken, kunnen deze worden overgedragen aan anderen. Zo kunnen ze ook door anderen goed opgepakt en doorgevoerd worden.

4. Verkrijgbaarheid: Doordat ze kopieerbaar en overdraagbaar zijn kunnen processen veel vaker worden uitgevoerd. Met als gevolg dat deze beter verkrijgbaar wordt.

5. Herkenbaarheid: Door te standaardiseren kunnen elementen worden aangebracht die de herkenbaarheid vergroten.

6. Mensonafhankelijk: Door te standaardiseren ontstaat er geen afhankelijkheid van dure experts.

7. Snelle innovatie: Omdat duidelijk is hoe processen lopen, kunnen verbeteringen goed en snel worden ingevoerd.

8. Automatiseren: Als duidelijk is hoe processen lopen, kan worden gekeken welke handelingen geautomatiseerd kunnen worden. Of wellicht zelfs overgenomen door een robot.

9. Snelheid: Standaardisatie, automatisering en robotisering leiden ertoe dat processen sneller uitgevoerd kunnen worden. Zo krijgt de klant sneller waar ze op rekent.

10. Goedkoper: Standaardisatie, automatisering en minder hoogopgeleid personeel heeft tot gevolg dat de kosten aanmerkelijk kunnen dalen.

 

Zijn jullie belangrijkste processen al gestandaardiseerd?

X