Als leider is het belangrijk om de richting van de organisatie te definiëren en duidelijk te maken zodat het management en de rest van de rest van de organisatie weet wat er moet gebeuren.
Duidelijkheid wil niet zeggen dat dat betekent dat een leider alles tot in het kleinste detail moet voorschrijven. Het gaat erom de juiste richting en parameters vast te stellen, zodat iedereen kan handelen binnen de gestelde grenzen.
Als het gaat om de richting van het bedrijf dan zou er duidelijkheid moeten zijn over:
- Wat is onze identiteit. Meer specifiek:
• Visie: welke ontwikkelingen en toekomstverwachtingen zien we? Waar gaat de wereld, het vakgebied en de klanten heen?
• Missie: wat is het wat we als organisatie willen bereiken?
• Waarom bestaan we? Waarom willen de klanten juist met ons in zee willen gaan, waarom zullen ze om rijden?
• Wat is de toegevoegde waarde van onze onderneming? Waarom zullen ze bij ons producten en diensten afnemen en niet bij anderen?
• Wat is de Pay-off. Wat is onze “Miele er is geen betere”?
• Wat zijn de producten en diensten die we leveren?
• Wat zijn de kernwaarden die wij hanteren? Wat zijn de belangrijkste gedragselementen waarmee wij onze toegevoegde waarde realiseren? - Wat is de strategie die we hanteren? Wat zijn in grote lijnen de stappen die we de komende jaren uit gaan voeren?
- Wat zijn onze belangrijkste lange termijn doelen?
Samengevat zou dat het volgende plaatje op moeten leveren.
En u? Kunt u het hele plaatje invullen? Witte of grijze gebieden? Kent iedereen de inhoud? Handelt iedereen er naar? Worden de juiste resultaten gerealiseerd?