Al meer dan 15 jaar > 9!

Strategiesessie

Het organiseren van een succesvolle toekomst

Inhoud en onderwerpen

pexels-mali-101710

Onze strategie-sessie hebben een stramien wat bestaat uit drie delen.

1. Inventarisatie en analyse

De eerste fase van onze strategiesessie bestaat uit een grondige inventarisatie en voorbereiding. Dit omvat verschillende inventarisatiegesprekken met sleutelpersonen binnen de organisatie. Deze gesprekken hebben als doel om een diepgaand inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken, de visie van het management, en de algehele bedrijfsomgeving. Daarnaast kan er een online doorlichting worden uitgevoerd om aanvullende data te verzamelen en te analyseren.

2. Planning en organisatie van de MT-sessie

Na de inventarisatiefase wordt de voorbereiding en organisatie van de managementsessie (MT-sessie) opgepakt. Dit omvat het definiëren van de agenda, het vastleggen van doelstellingen, en het identificeren van kernonderwerpen die besproken moeten worden. De input van de inventarisatiegesprekken speelt hierbij een cruciale rol.

3. De tweedaagse managementsessie

De tweedaagse managementsessie is het kloppende hart van onze strategieontwikkeling. Gedurende deze aaneengesloten bijeenkomst richten we ons op het formuleren van een strategisch plan voor de komende periode. De inhoud van deze sessie is direct afhankelijk van de uitkomsten van de eerdere inventarisatie.

Tijdens deze sessie komen de volgende zaken vaak aan de orde:

Strategie evaluatie:

  • Hebben wij een strategie en hoe ziet deze er uit?
  • Wat zijn de succes- en faalfactoren van organisaties en hoe zijn deze op ons van toepassing?

Doelen en Ambities:

  • Wat is het doel van goed geleide en georganiseerde organisaties en hoe verhouden onze doelen zich daartoe?
  • Wat kunnen we zeggen over onze producten en diensten?
  • Wat is onze ambitie: Wie willen we zijn, welke propositie hebben we, en welke doelstellingen streven we na?

Strategische invloeden:

  • Wat heeft invloed op onze strategieën en in hoeverre is dat bij ons van toepassing?
  • Wat zouden de elementen moeten zijn van een goede strategie en hoe passen we deze toe op onze situatie?

Verbeterpunten en koersbepaling:

  • Wat kunnen we beter doen?
  • Wat is onze koers: Wat gaan we behouden, verbeteren, creëren, of stoppen?
  • Hoe ziet onze strategiekaart eruit voor de komende 2 tot 3 jaar?
  • Wat is de financiële impact en hoe ziet het budget eruit?

Concrete verbeterdoelen:

  • Wat zijn de concrete verbeterdoelen voor de komende periode?
  • Hoe organiseren we dat concreet in termen van doelen en namen?

 

Resultaten

pexels-goumbik-590022

Het uiteindelijke resultaat van deze intensieve strategiesessie is een gedragen en gezamenlijk opgestelde aanpak voor de komende periode. Dit omvat ten minste:

  • Een eerste aanzet tot de strategie.
  • Een gedetailleerde strategiekaart.
  • Een uitgewerkte strategie voor de komende periode.
  • Concrete veranderdoelen met specifieke data, budgetten, en verantwoordelijken.
  • Een georganiseerde uitvoering van de gestelde doelen.

Deze gestructureerde en samenhangende aanpak zorgt ervoor dat alle betrokkenen helderheid en richting hebben, waardoor de organisatie effectief kan werken aan haar toekomstige doelen en ambitie. 

Doelgroep

pexels-gustavo-fring-4872010

De doelgroep voor deze strategiesessies bestaat voornamelijk uit:

  1. Senior management teams (MT’s):

    • Directieleden en C-level executives die verantwoordelijk zijn voor de strategische koers van de organisatie.
    • Afdelingshoofden en managers die belangrijke operationele en tactische rollen vervullen.
  2. Middelmanagement:

    • Managers die direct verantwoordelijk zijn voor het implementeren van strategische beslissingen in hun respectieve afdelingen.
    • Teamleiders die de vertaalslag maken van strategie naar operationele doelen.
  3. Ondernemingsraden en medewerkersvertegenwoordiging:

    • Leden van de ondernemingsraad die betrokken zijn bij strategische beslissingen en de impact daarvan op de medewerkers.
  4. Project- en programmanagers:

    • Personen die verantwoordelijk zijn voor strategische projecten en programma’s binnen de organisatie.
  5. Stakeholders en Belangrijke Partners:

    • Belangrijke externe stakeholders zoals investeerders, partners en leveranciers die betrokken zijn bij de strategische richting van de organisatie.

 

Deze sessies zijn ontworpen om deze groepen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezamenlijke visie en strategie, het bepalen van duidelijke doelstellingen, en het creëren van een gestructureerde aanpak voor de toekomst.

Interesse?

pexels-ketut-subiyanto-4963437
 Leuk! Idee om contact vrijblijvend contact te hebben?
X