[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Ben jij manager van een afdeling, run jij een eigen team of ben je leider van een complete organisatie? Dan is delegeren voor jou dagelijkse kost. Naast jouw kerntaken zijn er tal van andere taken die tijd van jou vragen. Het delegeren van die taken zorgt voor verlichting van je eigen werkzaamheden. Toch is dat niet het belangrijkste. Wanneer je goed delegeert, is jouw team gemotiveerder en functioneert het beter! Maar hoe delegeer je goed?
Doorschuiven: Delegeren is niet jouw eigen werk doorzetten naar iemand anders. Delegeren is de dingen die jij niet zou moeten doen bij jezelf weg halen. Het is belangrijk om dit verschil te onderkennen!
Geduld: De eerste keer dat jij iets delegeert, duurt dit vrijwel zeker langer dan dat je er zelf over had gedaan. Zie dit niet als een probleem, het verbetert na loop van tijd.
De juiste mensen: Zorgt dat degene aan wie je delegeert bekwaam genoeg is om de taak uit te voeren. Het komt nogal eens voor dat een taak ondoordacht aan het verkeerde persoon wordt doorgeschoven. Voorkom dit! Dit voorkomt frustratie bij jezelf en de ander.
Waarom: Wanneer je iets delegeert, vertel dan zo specifiek mogelijk waarom je hem of haar daarvoor hebt uitgekozen. Zo help je jouw collega de taak als een kans te zien om zichzelf te ontwikkelen of meer verantwoordelijkheid te nemen.
Duidelijk: Duidelijkheid is waar het vaak fout gaat! Wees specifiek en vertel wat de taak inhoudt. Benoem waarom het moet gebeuren en vooral het verwachte resultaat. Vergeet tot slot niet de deadlines te benoemen. Vage instructies zorgen voor vage uitkomsten!
Help: Delegeren betekent niet wegrennen, zorg dat jouw teamlid over de middelen beschikt die hij nodig heeft om de taak uit te voeren. Gedurende de duur van de taak is het goed om tussentijdse evaluatie in te plannen, zeker als de taak erg complex is.
Geen micromanagement: Nu je het eenmaal hebt gedelegeerd, en een aantal evaluaties hebt ingeplant, laat je het los.
Feedback: Als je iets delegeert, neem dan ook de tijd om feedback te geven op het resultaat. Dit zorgt er op de lange termijn voor dat jouw verwachting duidelijk is en de collega groeit.
Jouw teamlid, collega of medewerker werkt hard en bespaart jou tijd, bedank hem of haar!
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]