Soft skills voor IT professionals

Soft skills voor IT professionals

Creëer waarde voor jezelf en je organisatie!

Soft skills zijn steeds doorslaggevender voor de carrière van IT’ers. Steeds meer zit je als IT’er in de frontlinie van de business; je moet organisaties meekrijgen in een transformatie. Je ziet als eerste wat er gebeurt en welke kansen dit oplevert. Om transformaties te laten slagen en kansen te benutten zijn je soft skills van cruciaal belang.

Skills zoals het omgaan met weerstand, empatisch vermogen, overtuigingskracht, samenwerken en effectief communiceren zijn van groot belang voor het slagen van een project.

Speciaal voor IT’ers organiseren AG Connect en Kweekel Advies & Training een serie softskills die juist voor IT’ers het verschil maken! 

 

Praktische informatie

 De training Skills voor de IT-er 3.0 is een samenwerking tussen AG-connect en Kweekel Advies en Training.

Looptijd: November 2018 t/m Januari 2018

Locatie: Nieuwkoop

Deelnameprijs: €2.495,- excl. BTW 

 

Schrijf in voor 1 oktober 2018 en profiteer van 10% korting!

Een leergang van 6 sessies:

1: Introductie: onderscheidend vermogen 

Visie, kennis en kunde! Waar ligt het onderscheidend vermogen van de moderne IT-er?

De kennis van een IT’er wordt als vanzelfsprekend gezien, maar net zo belangrijk zijn de soft skills die vaak minder aandacht krijgen. In deze eerste bijeenkomst gaan we in op de competenties die een IT’er in de huidige markt moet hebben.

  • Wat betekent de technologische verandering voor de IT-professional?
  • Welke competenties zijn cruciaal?
  • Hoe creëer je onderscheidend vermogen?
  • Regie houden over IT-processen
  • De beginselen van verandermanagement
  • Feedback geven en ontvangen

2: Soft skills bij verandermanagement

Het verkrijgen van de regie in veranderprocessen

Door de snelle ontwikkelingen in de IT worden veranderprocessen steeds belangrijker. In de tweede bijeenkomst gaan we in op hoe je met je soft skills dit proces kunt verbeteren of versnellen, waarbij je de regie stevig in handen houdt.

  • Aspecten van verandermanagement
  • Verkrijgen van alignement en commitment
  • Welke processen zijn er en hoe hou je de regie
  • Weerstand; welke en hoe buig je deze om naar kansen
  • Vergroten van betrokkenheid
  • Meer invloed door regelmatig meten en evalueren

6 november 2018, 14:00-20:30

20 november 2018, 14:00-20:30

3: Succesvol communiceren

Hoe breng je succesvol informatie over IT projecten over aan vakgenoten, niet IT’ers en klanten? Tijdens deze bijeenkomst leer je communicatiestijlen herkennen, je wordt je bewust van je eigen gedrag en de invloed hiervan of de boodschap. Je leert overtuigen, presenteren en ziet het effect van groepsdynamiek.

  • Herkennen van gedragstypen en communicatiestijlen
  • Bewust worden van het eigen gedrag
  • Succesvol communiceren door het worden van een betere gesprekspartner
  • Inzicht in groepsdynamica
  • Overtuigend presenteren
  • Presentatiedoelstellingen
  • Opzetten van een presentatie
  • Techniek en hulpmiddelen

4: Klantcommunicatie en klantgerichtheid

In deze bijeenkomst staat de communicatie met de klant centraal. Om meer waarde te creëren is een goede klantrelatie cruciaal. Hoe bouw je die op? Wat kun je daaraan doen? En hoe creëer je waarde voor je klant en je organisatie? Je leert kansen herkennen en hoe je deze omzet in (commerciële) waarde.

 

  • Bouwen aan een klantrelatie
  • Commerciële houding en klantgedrag
  • Het hoe en waarom in een klantgesprek
  • Klantvoordelen in een IT-omgeving
  • Omgaan met weerstand
  • Welke motieven heeft de klant
  • Het creeren van toegevoegde waarde

4 december 2018, 14:00-20:30

18 december 2018, 14:00-20:30

5: Leiderschap en zelfstandigheid

Het herkennen en kunnen aannemen van verschillende rollen staat in deze vijfde bijeenkomst centraal. Welke situatie vereist welk type leiderschap? Hoe houd je de regie stevig in handen? Softskills die verder aan bod komen zijn timemanagement, prioriteiten stellen en stressbestendigheid.

  • Welke rollen zijn gewenst binnen IT-organisaties
  • Beïnvloeden (ook als je geen macht hebt)
  • Hoe verbeter je de samenwerking tussen teams, afdelingen en groepen
  • Stressbestendig; hoe ga je om met hoge werkdruk
  • SMART doelstellingen
  • Efficiënt werken en tijd overhouden

6: Proactiviteit en oplossingsgerichtheid

In de laatste bijeenkomst leer je hoe je met soft skills een grotere bijdrage kunt leveren aan het succes van je organisatie en je eigen succes. Je leert hoe je kansen ziet en hoe je die door proactiviteit en assertiviteit makkelijker en sneller benut.

  • Wat is proactiviteit en hoe word je het?
  • Creëren van toegevoegde waarde (eigen organisatie en klantorganisatie)
  • Opkomen voor je eigen ideeën
  • Denken in mogelijkheden en oplossingen
  • Verrassen en vooruitlopen

15 januari 2019, 14:00-20:30

29 januari 2019, 14:00-20:30

Onze trainers:

Wim Kweekel

Vanuit zijn rol als adiviseur en trainer helpt Wim dagelijks managers en directie naar betere resultaten. Zowel persoonlijk als met hun organisatie. Deze ervaring deelt hij graag tijdens de eerste twee sessies!

    Bram Duits

     Na diverse managementfuncties is Bram inmiddels al tien jaar trainer en coach. Hij heeft zich ontwikkeld tot specialist op het gebied van leiderschap, klantgerichtheid en communicatie.

     

    X