[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Dat de rol van de lijnmanager door de tijd is veranderd zal niemand verbazen. Is de positie van de manager hierdoor minder belangrijk geworden? In dit artikel nemen wij jou kort mee langs deze verandering. Vervolgens maken wij deze veranderde rol concreet en gaan we in op de taken van de hedendaagse manager.
Met de tijd is de rol van de lijnmanager dus veranderd. Werk werd veelal verdeeld door de lijnmanager. Hij of zij was goed opgeleid en overzag het gehele werkgebied. Vaak waren de medewerkers minder goed opgeleid. De lijnmanager verdeelde het werk, zette het uit, vernam de resultaten en zette deze weer door. Medewerkers werkten niet echt in teamverband.
Na verloop van tijd raakten medewerkers beter opgeleid (soms beter dan de manager) en er was, o.a. door concurrentie en voortschrijdende techniek, minder tijd om na te denken. Er ontstonden teams waarbij de manager niet meer op de oude manier kon managen, maar meer als spelverdeler optrad en optreedt.
High performance teams
Met high performance teams ontstaat er een totaal andere situatie. Zij kunnen en moeten hun werk doen zonder dat de lijnmanager echt deel uitmaakt van het team bij de uitvoering. Denk aan de bondscoach bij een wedstrijd van het Nederlands elftal. Hij staat er dus naast (aan de zijlijn). Wil dat zeggen dat er geen rol meer is weggelegd voor een lijnmanager? Net als een bondscoach is hij nog steeds onmisbaar. Alleen zijn/haar rol is veranderd. De taken die de manager nu krijgt zijn:
• Het bepalen van het einddoel
• Het samenstellen van het team (Bij elkaar brengen van de juiste vaardigheden)
• Zorgen dat er wordt getraind in de noodzakelijke individuele vaardigheden en de manier van samenwerken
• Toezien op de teamgeest
• Zorgen voor vaste stramienen en standaards
• Zorgen voor kwaliteitscontrole
• Zorgen voor een sfeer van permanente resultaatverbetering
• Controleren of einddoelen worden gehaald
Van een hedendaagse manager mag dan ook worden verwacht dat deze meer dan vroeger: Werkt AAN de organisatie, in plaats van IN de organisatie. Hoe is dit bij jouw organisatie?
De structuren door de tijd:
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]