[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Dat de prestaties verbeteren wanneer je weet wat je wil bereiken en waar je het voor doet spreekt voor zich. Toch zijn er zat organisaties waar de missie en visie meer op een noodzakelijke formaliteit lijkt. Hoewel de missie duidelijkheid moet verschaffen is het vaak een formulering die vooral onduidelijkheid geeft. Heb je tijd? Ga eens googelen en kijk hoeveel er echt helder zijn?
Een mooi voorbeeld: “…BV voorziet zijn klanten van kwalitatief hoogstaande producten en de expertise die nodig is om goed doordachte aankoopbeslissingen te kunnen nemen. We leveren onze producten en diensten volgens de allerhoogste standaarden op het gebied van integriteit en klanttevredenheid. Met onze trotse werknemers wordt een langdurige, professionele relatie aangegaan, resulterend in een stabiele werkomgeving en uitmuntende bedrijfssfeer”.
Misschien herken je wel iets van deze ‘duidelijkheid’ bij jullie eigen missie? Ondanks alle woorden weten we eigenlijk nog niets! De statistieken spreken ook voor zich. In een onderzoek onder Nederlandse managers gaf 96% aan dat juist in deze tijd het belangrijk is om een duidelijke missie te hebben. Slechts 16% gaf aan zelf over een duidelijke missie te beschikken. Tijd dus om nog even terug te gaan naar de kern:
De missie en visie
Een missie kan worden gezien als ‘het waarom’ van de onderneming. Waarom bestaat de onderneming en wat zou de toegevoegde waarde moeten zijn? De visie is de ‘waarom vraag’ achter de missie. Waarom wordt gedacht dat er behoefte is aan die toegevoegde waarde?
Bij het opstellen van een visie moeten een aantal relevante ontwikkelingen in beschouwing worden genomen:
- Wat speelt er zich af bij onze klanten?
- Welke problemen hebben onze klanten (of gaan ze hebben)?
- Wat zijn de relevante technologische ontwikkelingen?
- Welke ontwikkelingen spelen zich af in de maatschappij?
- Wat zijn de demografische ontwikkelingen?
- In de bedrijfstak?
- Bij onze concurrenten?
- Wat denken wij dat er gaat gebeuren?
Dit beeld van de ontwikkelingen zal een kapstok vormen om te kijken naar de positie van het bedrijf en de wijze waarop de leiding daarbinnen wil opereren. Aan de hand hiervan kan de richting van het bedrijf worden bepaald. Een visie zal hoe dan ook een onlosmakelijk onderdeel uitmaken van de ‘waarom vraag’ en dus de missie van het bedrijf.
Een missiemoet vooral duidelijkheid verschaffen. Om managers in staat te stellen om hun organisatie goed in te richten, hebben zij behoeften aan uitspraken over de toekomst. Welke kant gaan we op met het bedrijf? Een goede missie is dan ook een hulpmiddel om:
- mensen onderling te binden
- een goede inrichting mogelijk te maken
- doelstelling voor de kortere termijn te kunnen bepalen
- decentrale besluitvorming mogelijk te maken
- de activiteiten te focussen
De inhoud van de missie
Goede missies worden dus niet voor de bühne of marketing gemaakt. Ze moeten concreet zijn en vooral intern helderheid geven. Deze concreetheid kan worden verkregen als de organisatie de volgende eenvoudige (maar cruciale) vragen weet te beantwoorden:
- Wat zijn de relevante ontwikkelingen?
Waar moeten we rekening mee houden als het gaat om bijvoorbeeld:
- Ontwikkelingen bij klanten
- Ontwikkelingen in de maatschappij
- Technologie
- Wet en regelgeving
- Demografie
- Welke overtuiging hebben we als het gaat om de toekomst?
- Waarom bestaan we?
Wat is het bestaansrecht van de organisatie en wat is de toegevoegde waarde aan klanten? Wie zijn onze klanten? Welke problemen van de klanten worden er opgelost? Hoeveel klanten zullen er zijn?
- Wat doen we eigenlijk?
Welke producten en services leveren we aan welke klanten? Hoe leveren we deze en hoe brengen we ze onder de aandacht? Hoe worden klanten beter van onze producten en diensten? Waar zullen we actief zijn (geografisch, markt)
- Hoe worden we succesvol?
Hoe bereiken we wat we willen bereiken? Wat moeten we doen om succesvol te zijn? Wat zal ons onderscheiden? Wat moeten we achtereenvolgens doen om dat succes te realiseren?
- Wat willen we bereiken?
Wat zijn onze doelen op lange termijn? Waar zullen we actief zijn (geografisch, markt)
- Met wie zullen we samenwerken?
Wie zullen worden ingeschakeld om het succes te behalen
- Wat zullen de belangrijkste kosten en opbrengsten zijn?
Hoe ziet de kosten- en opbrengstenstructuur er uit?
- Wie moet wat doen?
Wie is waarvoor verantwoordelijk? Wie zal welke resultaten wanneer behaald hebben?
- Hoe gedragen we ons?
Welke kernwaarden zijn belangrijk? Met welk gedrag kunnen we ons onderscheiden en de maximale toegevoegde waarde leveren?
- Wat is op korte termijn het belangrijkste?
Welke stappen gaan als eerste genomen worden? Door wie? En met welk resultaat?
Door deze vragen in te vullen ontstaat er duidelijkheid voor de lange en korte termijn. Een stip aan de horizon waar iedereen duidelijkheid in kan vinden, die decentrale besluitvorming mogelijk maakt en daarmee groei kan bewerkstelligen. Het opstellen van een scherpe misie zal nu een stuk eenvoudiger zijn.
De vragen stellen op zich is niet moeilijk. Het beantwoorden wel. Het is vaak een proces wat lang kan duren en waar velen bij betrokken kunnen (en moeten?) worden. Voorkomen moet worden dat het verzand of verwoord tot vaagheid. En hoe vager hoe onduidelijker de besluitvorming wordt met als gevolg toenemende kosten en afnemende klanttevredenheid. Uiteindelijk zal dit namelijk de basis gaan vormen voor jouw strategie en doelen.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]